آیا توسل به اهل قبور شرک است؟

آیا  توسل به اهل قبور  شرک است؟ image

37 0
1399/7/19

آیا توسل به اهل قبور شرک است؟

آیا توسل به اهل قبور  شرک نیست؟

علاوه بر آیه 64 سوره نساء که در پاسخ سوال دوم  ذکر شد برخی از روایات  معتبر  نیز  بر جواز توسل به اهل قبور دلالت دارند :

روایت اول

حاكم در المستدرک علی الصحیحن  خود می‌نویسد:

 از داود بن ابی‌صالح نقل شده است که روزی مروان دید که شخصی صورتش را بر قبر گذاشته است؛ پس گفت: آیا می‌دانی که چه کار انجام می‌دهی؟ نزدیک آمد و دید که آن شخص ابو‌ایوب انصاری است. ابو‌ایوب گفت: بلی من آمده‌ام پیش رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و پیش سنگ نیامده‌ام. از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) شنیدم که می‌فرمود: برای دین گریه نکنید زمانی که افراد شایسته حاکم باشند؛ ولی زمانی گریه کنید که نا‌اهلان حکومت می‌کنند.» [1]

حاکم و ذهبی  روایت فوق را صحیح دانسته اند.[2]

 

روایت دوم

دارمی‌ در سنن خود می‌گوید  :

«مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند پس به عایشه شکایت بردند.عایشه گفت:به قبر رسول خدا رو بیاورید و پنچره هایی از آن به آسمان بگشایید به طوری که بین قبر آنحضرت و آسمان سقفی نباشد.راوی گوید:مردم همین کار را انجام دادند پس باران فراوانی بارید.تا جایی که گیاهان رویید و شترها آنقدر چاق شدند که از شدت چربی ترک برداشتند.به حدی که آن سال را سال ترک نامیدند»[3]

روایت فوق نیز از نظر سندی معتبر است ، محقق کتاب  سنن دارمی  ، حسین سلیم اسد می نویسد :

رجاله ثقات ، یعنی رجال سند ثقه می باشند. [4]

 

 

 

[1] - عن دَاوُدَ بن ابی صَالِحٍ قال اَقْبَلَ مَرْوَانُ یَوْماً فَوَجَدَ رَجُلاً وَاضِعاً وَجْهَهُ علی الْقَبْرِ فقال اتدری ما تَصْنَعُ فَاَقْبَلَ علیه فاذا هو ابو اَیُّوبَ فقال نعم جِئْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم ولم آتِ الْحَجَرَ سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم یقول لاَ تَبْکُوا علی الدِّینِ اذا وَلِیَهُ اَهْلُهُ وَلَکِنِ ابْکُوا علیه اذا وَلِیَهُ غَیْرُ اَهْلِهِ؛ الحاکم النیسابوری ، المستدرک علی الصحیحن  ج 4 ص 560

[2] - قال الحاکم : هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخْرِجَاهُ " وقال الذهبی: صحيح . همان

 

[3] - « قُحِطَ أَهْلُ الْمَدِینَهِ قَحْطًا شَدِیدًا، فَشَکَوْا إِلَى عَائِشَهَ فَقَالَتْ: " انْظُرُوا قَبْرَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَاجْعَلُوا مِنْهُ کِوًى إِلَى السَّمَاءِ حَتَّى لَا یَکُونَ بَیْنَهُ وَبَیْنَ السَّمَاءِ سَقْفٌ. قَالَ: فَفَعَلُوا، فَمُطِرْنَا مَطَرًا حَتَّى نَبَتَ الْعُشْبُ، وَسَمِنَتِ الْإِبِلُ حَتَّى تَفَتَّقَتْ مِنَ الشَّحْمِ، فَسُمِّیَ عَامَ الْفَتْقِ » سنن دارمی‌ج۱ ص۲۲۷

[4] - همان

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


آخرین مطالب سایت


اثبات مشروعیت استغاثه از کتب اهل سنت
اثبات مشروعیت استغاثه از کتب اهل سنت

اثبات مشروعیت استغاثه از کتب اهل سنت :

آیاامامت تنها با وصیت مکتوب پیامبر شناخته میشوند؟
آیاامامت تنها با وصیت مکتوب پیامبر شناخته میشوند؟

اتباع احمد بصری میگویند اگر شیعیان حدیث موسوم به وصیت را قبول نکنند دیگری راهی برای اثبات امامت ائمه اطهار علیهم السلام ندراند. که در این مقاله روشن میشود حدیث مورد استناد آنها اصولا صلاحیت احتجاج برای امامت ندارد.

نمرات آزمون نقد مدعی دروغین یمانی
نمرات آزمون نقد مدعی دروغین یمانی

اعلام نتایج نهایی آزمون نقد مدعی یمانی



v>