شبهات توسل در قرآن و روایات

شبهات توسل در قرآن و روایات image

147 0
1399/7/19

شبهات توسل در قرآن و روایات

 آیا درست است که قرآن کریم و حضرت علی (ع) ، خواستن از غیر خدا را شرک دانسته اند!؟

 

قرآن می فرماید :

 ولا تدعوا مع الله اله اخر ، ان الذین تدعون من دون الله عباد امثالکم ،وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ ،إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا ومن اضل ممن یدعوا من دون الله من لا یستجیب له .

به ادعای مخالفین این آیات  از توسل به اموات نهی، و این عمل را شرک دانسته اند در حالی که در تفاسیر مراد و اشاره این ایات اصنام(بت ها) می باشد.

برای نمونه به یکی از تفاسیر اهل سنت مراجعه میکنیم:

إن الذين تدعون من دون الله لن يخلقوا ذبابا يقول إن جميع ما تعبدون من دون الله من الآلهة والأصنام لو جمعت لم يخلقوا ذبابا في صغره وقلته لأنها لا تقدر على ذلك ولا تطيقه ولو اجتمع لخلقه جميعها [1]

و در جای دیگر از حضرت علی (ع)  نیز در نهج البلاغه نقل می کنند که ایشان فرموده است :

إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى الإِيمَانُ بِهِ وَبِرَسُولِهِ وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ، فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الإِسْلامِ، وَكَلِمَةُ الإِخْلاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ،وَإِقَامُ الصَّلاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ، وَإِيتَاءُالزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِيضَةٌ وَاجِبَةٌ،وَصَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ، وَحَجُّ الْبَيْتِ وَاعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ الْفَقْرَ وَيَرْحَضَانِ الذَّنْبَ، وَصِلَةُ الرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِي الْمَالِ وَمَنْسَأَةٌ فِي الأَجَلِ، وَصَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ، وَصَدَقَةُ الْعَلانِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ،وَصَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِي مَصَارِعَ الْهَوَانِ»

آنها می گویند : پس چرا حضرت علی (ع) ذکری از توسل به قبور و اموات  نکرده است؟ بر این اساس ثابت می شود  توسل به قبور و اموات  جایز  نیست!

در پاسخ  به  آیاتی که نقل می کنند  باید گفت  :

تمام مفسرین بزرگ اهل سنت اجماع دارند که خطاب این ایات به مشرکین  می باشد که بتها را میپرستیدند و به آنها اعتقاد الوهی داشتند . آیات  فوق  هیچ ارتباطی با توسل ندارند  برخی از علمای اهل سنت  نیز  به این  حقیقت  اشاره  کرده اند  . شوکانی (فقیه نام آوازه اهل سنت ) می نویسد :

این آیات  ارتباطی  با  بحث  توسل ندارند  چرا که این در خطاب  مشرکین که بتها را می پرستیدند نازل شده اند و در توسل  انسان  بنده صالح  را نمی پرستد بله باور دارد  که او  بنده صالح  خداست و نزد خدا مزلتی و مزیتی دارد . [2]

مبارکفوری[3] زینی دحلان[4]نبهانی[5] از دیگر علمای اهل سنت هستند که مطلب فوق  را تایید می کنند.

و اما در خصوص فرمایش امیرالمومنین  (ع) که از نهج البلاغه نقل شده است می بایست  گفت  که توسل اقسامی دارد:

 توسل به اسماء الله، توسل به عمل صالح، توسل به ذات اولیاء، توسل به حق اولیاء و توسل به اولیاء نزد قبور آنها ، این موارد همگی مشروعیت دارند!و قبلا در محل خود ثابت شده است .

اگر در فرمایش  امیرالمومنین (ع) ذکری از توسل به اموات نشده دلیل بر نهی از آن نیست .در اینجا باید چند نکته را در نظر داشته باشیم؛ امیرالمؤمنین در این خطبه می‌فرماید: «إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ»

«مَا» در اینجا «مَا» موصوله است و بجای آن «مَن» آورده نشده است. «مَن» به معنای کسی و «مَا» به معنای هر چیزی است و متعلق به غیر ذوی العقول است.و این مصادیقی که حضرت امیر (ع )ذکر نمودند جزء  موارد غیر عاقل میباشد لذا تعبیر به ما موصوله کرده اند . به عبارت دیگر  امام  مصادیق  توسل به اشیاء نام برده است  ونه توسل به  ذوی العقول (اشخاص) .

نکته دوم اینکه اگر از ما سوال شود با فضیلترین شب ماه رمضان کدام شب است در جواب همه می گویند شب قدر

حالا سوال می کنیم ایا این مطلب به معنای ان است که شبهای دیگر فضیلتی ندارند؟؟؟

بنابراین اگر در کلمات اهل بیت(ع)بر مطلبی تاکید شده باشد به معنای نفی چیزهای دیگر نیست

 

[1]- تفسير الطبري  ج 17   ص 203

 

[2] - بهذا تعلم ان ما یورده المانعون من التوسل الی الله بالانبیاء والصلحاء من نحو قوله  تعالی  « مانعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفا» ونحو قوله تعالی : «فلا تدعوا مع الله احدا» ونحو قوله تعالی :« له دعوة الحق والذین یدعون من دونه لا یستجیبون لهم بشي» لیس بوارد بل هو من الاستدلال علی محل النزاع بما هو اجنبی عنه .

الشوکانی ، الدر النضید فی اخلاص کلمه التوحید ص 21

[3] - المبارکفوری ، تحفة الاحوذی بشرح جامع الترمذی  ج 10 ص 26

[4] - الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة ص 98

[5] -  فكيف يجوز لمحمد بن عبد الوهاب وأتباعه أن يجعلوا المؤمنين الموحدين مثل أولئك المشركين الذين يعتقدون ألوهية الأصنام . إذا علمت هذا تعلم أن جميع الآيات المتقدم ذكرها وما ماثلها من الآيات خاص بالكفار المشركين ولا يدخل فيها أحد من المؤمنين لأنه لا يعتقدون ألوهية غير الله تعالى ولا يعتقدون استحقاق العبادة لغيره

شواهد الحق في الاستغاثة بسيد الخلق ( ص ) - الشيخ يوسف بن اسماعيل النبهاني - ص 153

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


آخرین مطالب سایت


برنامه زمانبندی دومین دوره سراسری نقد یمانی
برنامه زمانبندی دومین دوره سراسری نقد یمانی

اطلاعیه دومین دوره نقد مدعی دروغین یمانی سال 1400 (ماه مبارک رمضان1442 هجری)

ابن تيمه شيخ الإسلام وهابيت
ابن تيمه شيخ الإسلام وهابيت

آراء و فتاواى وى درباره توحيد، زيارت قبور و تبرک و توسل و شفاعت ، مبناى نگرش وهابيت در مسائل مختلف قرار گرفته است. هر چند آراء شاذ و تندروانه ابن‌ تيميه درباره اين موضوعات و در عين حال نگرش تعصب آميزش به مذاهب اسلامى، نقش یک مؤسس را در جريان سلفى به وى داده است؛ولى بايد توجه داشت كه پيش از وى نيز شخصيت‌هايى چون بربهارى (م.329ق) و برخى حنبليان تندرو چنين ديدگاه‌هايى داشته‌اند اما هیچ یک مثل وی تا این مقدار بر حیات جامعه اسلامی تاثیر نداشته تا جایی که همانگونه که بیان خواهد شد غده سرطانی وهابیت امروزه که بر جان مسلمانان بلکه جهانیان افتاده است فرزند نا خلف این افکار وآراء انحرافی وی می باشد.

علم غيب اولياى الهى در قرآن مجيد
علم غيب اولياى الهى در قرآن مجيد

مساله علم غیب از مسال چالش برانگیز میان شیعیان و وهابیت می باشد که در این مقاله با نگاه قرآنی به این مساله پرداخته شده است.



v>