شبهه مصحف حضرت فاطمه سلام الله علیها

شبهه مصحف حضرت فاطمه سلام الله علیها image

85 0
1399/7/22

شبهه مصحف حضرت فاطمه سلام الله علیها

آیا شیعه  به قرآن  دیگری بنام مصحف حضرت فاطمه  (س) اعتقاد دارد!؟

این مساله از دروغ های است که به شیعه نسبت داده شده است . وهابیت  با  استناد  به  برخی  از روایات  شیعه  که  در آنها  بیان شده است  که حضرت  فاطمه  (س)  مصحفی  نزد فرزندان خود به ودیعه گذاشته اند  برای عوام  اینگونه جلوه می دهند  که  شیعه به قرآن  حضرت  فاطمه (س) اعتقاد دارند  و نه  به این  قرآنی که امروزه در دست  مردم است  .

 

در پاسخ باید گفت  :

 

مُصحَف مجموعه برگه‌هایی است که در یک جلد جای می‌دهند و این واژه  در صدر اسلام در خصوص قرآن  بکار  برده می شده  و معمولا از همین واژه  برای تعبیر  از قران استفاده می شده است . بر همین اساس با شنیدن واژه  مصحف آنچه که به ذهن مخاطب  متبادر می شود خود قرآن است  چرا که «مصحف » بيشتر به نوشته هايي از آيات قرآنی اطلاق مي شد و در آن زمان مصحفهاي متعددي وجود داشت ، همانند : مصحف  علی (ع) ، مصحف ابن مسعود ، مصحف حفصة و...  از آنجا که  این شخصیتها بر اساس اطلاعات و آگاهی خود مبادرت به جمع قران کردند لذا این مصاحف به نام آنها نامگذاری شده است .  

گرچه چنين استعمالي در آن زمان شهرت فراوان داشت ولي اين طور نبوده که مصحف تنها به نوشته هاي آيات قرآن گفته شود چرا که به مجموعه صحيفه هاي نوشته شده بين دو جلد که به صورت کتاب درآمده باشد مصحف مي گويند. [1]


بنابراين به مجموعه صحيفه ها و نوشته هايي که در موضوعات و مطالبي غير از آيات قرآن نوشته شده باشد مصحف اطلاق مي گردد و مصحف فاطمه (س) بر همين اساس است.  به عبارت دیگر  می توان  گفت هر مصحفی قرآن نیست.

  مصحف فاطمه (س) بر اساس  روایات اهل بیت  (ع) نه تنها کتابی غیر از قرآن  دانسته شده بلکه فرموده اند حتی یک حرف از قران در آن وجود ندارد . شیخ کلینی  از امام صادق (ع)  روایت می کند  :

قلت : وما مصحف فاطمة عليها السلام ؟ قال :مصحف فيه مثل قرآنكم هذا ثلاث مرات ، والله ما فيه من قرآنكم حرف واحد.[2]

و اما در خصوص  محتوای این مصحف  باید گفت  : شيخ كليني به سند خود از ابوعبيده نقل مي كند: كه يكي از اصحاب از امام صادق(ع) پرسيد:«مصحف فاطمه(س) چيست؟»

امام صادق(ع) پس از سكوت طولاني فرمود: «فاطمه(س) 75 روز بعد از رسول خدا(ص) زنده بود، و در اين ايام از فراق پدر، بسيار غمگين بود. جبرئيل نزد فاطمه(س) مي آمد، و او را دلداري مي داد و احوال و مقام هاي پدرش را براي او بيان مي كرد، و از حوادث آينده و غيبي در مورد ظلم هاي دشمنان به فرزندانش به او خبر مي داد، حضرت علي(ع) آن مطالب را مي نوشت، و آن (مجموعه) نوشته شده، همان مصحف فاطمه(س) است.[3]

 

[1] - لسان العرب، ج 10، کلمه صحف و مفردات راغب.

[2] - الكافي - الشيخ الكليني - ج 1 ص 239

[3] -  مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ قَالَ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّه ع بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ الْجَفْرِ فَقَالَ هُوَ جِلْدُ ثَوْرٍ مَمْلُوءٌ عِلْماً قَالَ لَه فَالْجَامِعَةُ قَالَ تِلْكَ صَحِيفَةٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً فِي عَرْضِ الأَدِيمِ مِثْلُ فَخِذِ الْفَالِجِ ( 6 ) فِيهَا كُلُّ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْه ولَيْسَ مِنْ قَضِيَّةٍ إِلَّا وهِيَ فِيهَا حَتَّى أَرْشُ الْخَدْشِ قَالَ فَمُصْحَفُ فَاطِمَةَ ع قَالَ فَسَكَتَ طَوِيلاً ثُمَّ قَالَ إِنَّكُمْ لَتَبْحَثُونَ ( 7 ) عَمَّا تُرِيدُونَ وعَمَّا لَا تُرِيدُونَ إِنَّ فَاطِمَةَ مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّه ص خَمْسَةً وسَبْعِينَ يَوْماً وكَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وكَانَ جَبْرَئِيلُ ع يَأْتِيهَا فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا ويُطَيِّبُ نَفْسَهَا ويُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا ومَكَانِه ويُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وكَانَ عَلِيٌّ ع يَكْتُبُ ذَلِكَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ ع الكافي - الشيخ الكليني ج 1 ص 241

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


آخرین مطالب سایت


نمرات نهایی آزمون نقد وهابیت
نمرات نهایی آزمون نقد وهابیت

نمرات نهایی آزمون وهابیت

سرانجام وصیتِ مکتوبِ پیامبر«ص» چه شد؟!
سرانجام وصیتِ مکتوبِ پیامبر«ص» چه شد؟!

جهل احمدبصری به زمان نوشتن وصیتِ مکتوب پیامبر«ص»

نقد و بررسی معجزه ادعایی احمد بصری
نقد و بررسی معجزه ادعایی احمد بصری

احمد اسماعیل بصری مدعی یمانی و امامت و نبوت از جمله کسانی است که خود و پیروانش سعی بر آن دارند که معجزه را طریقی برای معرفت حجج الهی ندانند. حال اینکه اولین نفری که ادعا کرد امامتش با معجزه ثابت می شود خود احمد بصری می باشدکه مدعی آوردن معجزه شد. که در این مقاله ما به نقد و بررسی این معجزه خنده دار و ادعایی وی میپردازیم.



v>