شبهه وهابیت پیراموان استغفار اهل بیت علیهم السلام

شبهه وهابیت پیراموان استغفار اهل بیت علیهم السلام image

65 0
1399/7/22

شبهه وهابیت پیراموان استغفار اهل بیت علیهم السلام

در ادعیه روایت شده از ائمه شیعه  ، اعتراف ایشان به ارتکاب گناه و معصیت وجود دارد پس چگونه شیعه ادعای عصمت این ائمه را دارد ؟؟

توبه و استغفار گناهکاران از گناه است و توبه اهل سلوک از پرداختن به غیر خدا و توجه به غیر حق می باشد. توبه و استغفار اولیای الهی و معصومان نیز مرتبه بالاتری دارد. آنان چون مستغرق در ذات جمیل الهی اند و توجه تام به مقام ربوبی که کمال مطلق است، دارند وقتی به خود و اعمال خویش می نگرند با تمام ارزش و بزرگی آن اعمال، آنها را در برابر عظمت بی نهایت الهی بسیار کوچک و مایه سرافکندگی و شرمندگی می بینند. مانند آن کسی که مهمترین دارایی اش مقدار آب گل آلود بود و آن را برای سلطان هدیه برد و چون شکوه شاهی را بدید از آن چه آورده بود سخت شرمسار و سرافکنده گردید. همچنین استغفار برای اولیاء الهی، افزون بر آن چه گفته شد، جنبه دفعی نیز دارد همان گونه که برای ما جنبه رفعی دارد. یعنی ما استغفار می کنیم تا لغزش هایی که مرتکب شده ایم بخشیده شود و آن ها استغفار می کنند تا نلغزند و اصلاً گناه سراغ آنها نیاید. علاوه بر این که نفس استغفار، برای ایشان عبادت است، آن بزرگواران با عبادت و اطاعت درجات عصمت خویش را شدّت می بخشند. لذا استغفار و توبه در بالا رفتن درجات عصمت آنها دخالت دارد.همچنین  استغفاری که در ادعیه  و روایات  از معصوم نقل است  برای آموزش  به مردم است که چگونه  از خداوند طلب  مغفرت  و بخشش نمیایند .

علمای مخالفین مذهب  شیعه نیز به مطالبی که در بالا ذکر شد  صراحت دارند . [1]

مسلم بن حجاج نیشابوری در صحیح  خود  از رسول خدا (ص) روایت کرده است که ایشان فرموده اند :من در روز صد مرتبه استغقار خداوند را بجای می آوردم. [2]

دمیاطی  یکی  از  فقهای اهل سنت  در خصوص این روایت  می نویسد :

فإن الغرض منه إرشاد الأمة لكثرة استغفارهم عند غفلتهم.[3]

مراد از این روایت  ارشاد امت برای استغفار در هنگام غفلت می باشد .

وطبق آیه مبارکه: {إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا } [الأحزاب: 33]

اهل بیت معصومند.

همچنین در حدیث ثقلین: ألا أَيُّهَا الناس فَإِنَّمَا أنا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ رسول رَبِّي فَأُجِيبَ وأنا تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ فيه الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ فَحَثَّ على كِتَابِ اللَّهِ وَرَغَّبَ فيه ثُمَّ قال وَأَهْلُ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ في أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ في أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ في أَهْلِ بَيْتِي

صحيح مسلم  ج 4   ص 1873

 

[1] - تفسير الثعلبي  ج 3   ص 382 - إعانة الطالبين الدمياطي ج 1 ص 132 - روح البيان ،أبو الفداء ج9 ص9 - الكشاف للزمخشری ج3 ص320 - لسراج المنير ،شمس الدين، الشافعيج3 ص 19

[2] - أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «إِنَّهُ لَيُغَانُ عَلَى قَلْبِي، وَإِنِّي لَأَسْتَغْفِرُ اللهَ، فِي الْيَوْمِ مِائَةَ مَرَّةٍ»

صحيح مسلم ج4 ص 2075 ح 2702

[3] - الدمياطي  إعانة الطالبين ج 1 ص 132

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


آخرین مطالب سایت


نمرات نهایی آزمون نقد وهابیت
نمرات نهایی آزمون نقد وهابیت

نمرات نهایی آزمون وهابیت

سرانجام وصیتِ مکتوبِ پیامبر«ص» چه شد؟!
سرانجام وصیتِ مکتوبِ پیامبر«ص» چه شد؟!

جهل احمدبصری به زمان نوشتن وصیتِ مکتوب پیامبر«ص»

نقد و بررسی معجزه ادعایی احمد بصری
نقد و بررسی معجزه ادعایی احمد بصری

احمد اسماعیل بصری مدعی یمانی و امامت و نبوت از جمله کسانی است که خود و پیروانش سعی بر آن دارند که معجزه را طریقی برای معرفت حجج الهی ندانند. حال اینکه اولین نفری که ادعا کرد امامتش با معجزه ثابت می شود خود احمد بصری می باشدکه مدعی آوردن معجزه شد. که در این مقاله ما به نقد و بررسی این معجزه خنده دار و ادعایی وی میپردازیم.



v>