شنیدن اموات  image

41 0
1399/7/19

شنیدن اموات

آیا مرده اختیار و اراده دارد ؟ اگر خیر پس چرا شیعیان به مرده متوسل میشوند ؟

برای مشروعیت توسل به اموات، به عمومیت آیه ۶۴ سوره نساء استدلال شده که مؤمنین را تشویق می‌کند که از پیامبر بخواهند برای آنان استغفار کند. قرآن مجيد مي فرمايد: (و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جائوك فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما؛ اگر آنها هنگامى كه به خود ستم مى كردند به سراغ تو مى آمدند و استغفار مى كردند و پيامبر نيز براى آنها از خدا طلب آمرزش ‍ مى كرد خدا را توبه كننده (بخشنده ) و مهربان مى يافتند.)این عمومیت زمان حیات و مرگ پیامبر(ص) را در برمی‌گیرد واين مساله مورى اتفاق تمام مسلمانان اعم از شيعه واهل سنت هست تا جایی که مهمترین کتاب های فقهی اهل سنت در بحث زیارت پیامبر اکرم ( ص) این آیه  شریفه را ذکرکرده ودستور به توسل داده اند مانند جناب مقدسی حنبلی(که وهابیت خود را حنبلی قلمداد می کنند)در مهمترین کتاب فقهی حنبلی ها یعنی المغني ج 3 ص  590می نویسد:

 إذا دخلت المسجد . ثم تأتى القبر فتولي ظهرك القبلة وتستقبل وسطه وتقول السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته ... اللهم انك قلت وقولك الحق ( ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاءوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما ) وقد اتيتك مستغفرا من ذنوبي ، مستشفعا بك إلى ربي.

سپس به نزد قبر رفته پس پشت خود را به سمت قبله مي كني ورو به سمت قبر ومي گويي سلام بر تو اي پيغمبر ورحمت خدا و بركات وي ....خداوندا تو گفته اي وكلامت درست است كه اگر ايشان وقتي به خودشان ظلم كردند نزد تو آيند پس از خداوند طلب بخشايش كنند ورسول خدا هم براي ايشان طلب بخشايش كند به تحقيق خداوند را توبه پذير وبخشنده خواهند يافت (آيه 64 نساء).بدرستيكه من به نزد تو آمده ام در حاليكه از گناهانم طلب بخشايش مي كنم و از تو مي خواهم كه در نزد پروردگارم شفيع من باشي ...سپس كمي جلوتر رفته ومي گويي سلام بر تو اي ابو بكر ...

ضمن اين كه به اعتقاد شيعه واهل سنت، انبياء الهي زنده هستند و شهدا(كه اهل بيت عليهم السلام از شهدا هستند) نيز طبق آيه قرآن زنده هستند، پس توسل به آنها توسل به يك انسان زنده است نه توسل به مرده.

آلوسي سلفی در باره این مساله در کتاب خودش الآيات البينات في عدم سماع الأموات ج1/ص39 مي نويسد:

أما حياة الأنبياء عليهم الصلاة والسلام الحياة البرزخية التي هي فوق حياة الشهداء الذين قال الله تعالي فيهم بَل أحيَاءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقُونَ فأمر ثابت بالأحاديث الصحيحة.

حيات انبيا عليهم السلام حياتي است برزخي وبرتر از حيات شهداست كه خداوند متعال در مورد ايشان فرموده است كه ايشان زنده اند و نزد پرورگارشان روزي داده مي شوند . پس اين امر مطلبي ثابت شده با روايات صحيح است.

 

برخی از روایات  و بسیاری از علمای اهل سنت و وهابیت  نیز به مساله  سماع اموات صراحت دارند :

محمد بن اسماعیل بخاری در کتاب صحیح بخاری که اصح کتب نزد اهل سنت بعد از قرآن است، بابی درباره شنیدن صدای پای تشییع کنندگان توسط مردگان، دارد :

«بَاب الْمَیِّتُ یَسْمَعُ خَفْقَ النِّعَالِ»[1]

مسلم بن الحجاج نیشابوری نیز در صحیح خودش می‌نویسد که مرده، حتی صدای پای تشیع کنندگان را که از کنار قبر برمی‌گردند، می‌شنود.

 «إِنَّ الْمَیِّتَ إذا وُضِعَ فی قَبْرِهِ إنه لَیَسْمَعُ خَفْقَ نِعَالِهِمْ إذا انْصَرَفُوا.»[2]

ابن تیمیه می نویسد :

سُئِلَ:هَلْ يَتَكَلَّمُ الْمَيِّتُ فِي قَبْرِهِ؟ :

فَقَالَ:وَأَمَّا سُؤَالُ السَّائِلِ هَلْ يَتَكَلَّمُ الْمَيِّتُ فِي قَبْرِهِ فَجَوَابُهُ أَنَّهُ يَتَكَلَّمُ وَقَدْ يَسْمَعُ أَيْضًا مَنْ كَلَّمَهُ؛ كَمَا ثَبَتَ فِي الصَّحِيحِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: {إنَّهُمْ يَسْمَعُونَ قَرْعَ نِعَالِهِمْ} وَثَبَتَ عَنْهُ فِي الصَّحِيحِ {أَنَّ الْمَيِّتَ يَسْأَلُ فِي قَبْرِهِ؛ فَيُقَالُ لَهُ: مَنْ رَبُّك؟ وَمَا دِينُك؟ وَمَنْ نَبِيُّك؟[3]

سوال : آیا مرده در قبر صحبت می کند ؟

پاسخ : مرده در قبر صحبت می کند و حتی صدا را می شنود ، همانگونه که با روایت صحیح از پیامبر  (ص) ثابت است ، ایشان فرمودند : « مردگان صدای پای تشییع کنندگان را می شنوند» و همچنین با روایت صحیح از پیامبر (ص) ثابت شده است که ایشان فرموده اند : « در قبر از میت پرسیده می شود و گفته می شود : خدای تو کیست ؟ دین توچیست ؟ پیغمبر تو کیست؟

ابن کثیر دمشقی (شاگرد ابن تیمیه )  می نویسد :

 [وَثَبَتَ عَنْهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ الْمَيِّتَ يَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِ الْمُشَيِّعِينَ لَهُ، إِذَا انْصَرَفُوا عَنْهُ، وَقَدْ شَرَعَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأُمَّتِهِ إِذَا سَلَّمُوا عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ أَنْ يُسَلِّمُوا عَلَيْهِمْ سَلَامَ مَنْ يُخَاطِبُونَهُ فَيَقُولُ الْمُسْلِمُ: السَّلَامُ عَلَيْكُمْ دَارَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ، وَهَذَا خِطَابٌ لِمَنْ يَسْمَعُ وَيَعْقِلُ، وَلَوْلَا هَذَا الْخِطَابُ لَكَانُوا بِمَنْزِلَةِ خِطَابِ الْمَعْدُومِ وَالْجَمَادِ، وَالسَّلَفُ مُجْمِعُونَ عَلَى هَذَا، وَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْآثَارُ عَنْهُمْ بِأَنَّ الْمَيِّتَ يَعْرِفُ بِزِيَارَةِ الْحَيِّ لَهُ وَيَسْتَبْشِرُ،[4]

از پیامبر (ص) ثابت است که فرموده اند : میت صدای پای تشییع کنندگان را که از کنار قبرش برمی گردند را می شنود ، همچنین  ایشان برای امت خود تشریع کرده اند که هنگام سلام به اهل قبور، به نحوی که  زنده را خطاب می کنند به آنها سلام دهند و بگویند : سلام برشما ، سلام بر منزلگاه مومنان .  این خطاب برای کسی است که می شنود و میفهمد ، سلف  نیز بر این امر اجماع دارند ، و اخبار متواتر از آنها رسیده است که میت  از زیارت مردم آگاهی دارد و خوشحال می شود.

این قیم  جوزیه (دیگر شاگرد ابن تیمیه ) می نویسد :

ابن قیم الجوزیه می‌گوید:

«وقد تواترت الآثار عنهم بأن المیت یعرف زیارة الحی له ویستبشر به» [5]

روایات متواتر است که مرده زائر قبرش را می‌شناسد و خوشحال می‌شود.

ابن جریر طبری می‌گوید:

«فقال جماعة یکثر عددها بتصحیحها وتصحیح القول به ظاهرها وعمومها وقالوا المیت بعد موته یسمع کلام الأحیاء ولذلک قال النبی (صلی الله علیه وسلم) لأهل القلیب بعدما ألقوا فیه ما قال قالوا وفی قوله لأصحابه إذ قالوا أتکلم أقواما قد ماتوا وصاروا أجسادا لا أرواح فیها فقال: ما أنتم بأسمع لما أقول منهم.»[6]

جماعت زیادی از علما روایات سماع مردگان در جنگ بدر را تصحیح کردند و عمل به ظاهر آن روایات کردند و قائل شدند که انسان بعد از مردن صدای زندگان را می‌شنود و به خاطر این است که پیامبر (صلی الله علیه و سلم) با کشتگان بدر صحبت کردند. بعد از انداختنشان در چاه و فرمایش پیامبر به اصحابش، وقتی اعتراض کردند و گفتند با مردگانی صحبت می‌کنید که جسد بدون روح هستند؛ حضرت جواب داد: شما شنواتر از آن‌ها به حرف‌های من نیستید.

 

 

 

 

[1] - البخاري الجعفی، ابوعبدالله محمد بن إسماعیل ، صحیح البخاری، ج ۱، ص ۴۴۸

[2] - النيسابوري القشیری، ابوالحسین مسلم بن الحجاج ، صحیح مسلم، ج ۴، ص ۲۲۰۱، ح ۲۸۷۰

[3] - ابن تيميه الحراني ، مجموع الفتاوى ج 4 ص 273

 

[4] - تفسير ابن كثير ت سلامة (6/ 325)

[5] - أبو عبدالله شمس الدین محمد بن أبی بکر بن أیوب بن سعد الزرعی الدمشقی، الروح فی الکلام علی أرواح الأموات والأحیاء بالدلائل من الکتاب والسنة، ج ۱، ص ۵،

[6] - الطبري، أبو جعفر محمد بن جریر ،، تهذیب الآثار، ج ۲، ص ۴۹۱

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


آخرین مطالب سایت


اثبات مشروعیت استغاثه از کتب اهل سنت
اثبات مشروعیت استغاثه از کتب اهل سنت

اثبات مشروعیت استغاثه از کتب اهل سنت :

آیاامامت تنها با وصیت مکتوب پیامبر شناخته میشوند؟
آیاامامت تنها با وصیت مکتوب پیامبر شناخته میشوند؟

اتباع احمد بصری میگویند اگر شیعیان حدیث موسوم به وصیت را قبول نکنند دیگری راهی برای اثبات امامت ائمه اطهار علیهم السلام ندراند. که در این مقاله روشن میشود حدیث مورد استناد آنها اصولا صلاحیت احتجاج برای امامت ندارد.

نمرات آزمون نقد مدعی دروغین یمانی
نمرات آزمون نقد مدعی دروغین یمانی

اعلام نتایج نهایی آزمون نقد مدعی یمانی



v>