نقد و بررسی معجزه ادعایی احمد بصری

نقد و بررسی معجزه ادعایی احمد بصری  image

90 0
1399/9/7

نقد و بررسی معجزه ادعایی احمد بصری

نقد و بررسی معجزه ادعایی احمد بصری

مقدمه

معجزه از اول بعثت اول الانبياء تا بعثت خاتم الانبياء «ص» قانوني براي تشخيص حجت خدا بوده است و ايضا اوصياء سيد المرسلين از مولانا اميرالمومنين«صلوات الله علیه» تا حضرت بقية الله الاعظم«عجل الله تعالی فرجه الشریف» معجزه صادر گشته است و صادر خواهد شد.

معجزه در طول تاریخ مانعی سخت و راهی بن بست برای مدعیان دروغین بوده است به همین خاطر هر مدعی کذابی که ادعایی را مدعی شود طریقیت معجزه را انکار میکند.

حضرت امام صادق«ع» در این باره میفرمایند:

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَنْ عَمِّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِأيِّ عِلَّةٍ اعْطى اللَّهُ عَزَّ وَجَلَ أنبيائِهِ وَرُسُلِهِ وَأعطاكُمُ المُعجِزَةَ فَقَالَ لِيَكُونَ دَلِيلاً عَلَى صِدْقِ مَن أتى بِهِ والمُعجِزَةُ عَلامَةٌ لِلَّهِ لا يُعطيها إلاَّ أنبيائهِ وَرُسُلَهُ وَحُجَجَهُ لِيُعرَفَ بِهِ صِدْقُ الصَّادِقِ مِن كَذِبِ الكاذِبِ.

ترجمه:

ابوبصیر گوید به امام صادق عرض نمودم که : به چه علت است که خداوند متعال به انبیاء و رسل و شما معجزه را عطا کرده است؟ امام فرمودند : تا دلیل و راهنمایی باشد برای ادعا کننده راستگو و معجزه علامتی برای خداوند متعال است که تنها به انبیاء و رسل و حجج خود عطا میفرماید تا با آنها راستگویی راستگویان و دروغگویی دروغگویان شناسایی شود.[1]

تعريف معجزه و مقومات آن

در مباحث علم کلام بزرگان شیعه برای تعریف اصطلاحی معجزه نوشته اند :

«معجزه»امری است خارق العاده که برای اثبات صدق ادعا همراه با مطابقت و تایید و عدم معارضه آورده می شود. [2]

در این تعریف شش قید ذکر شده که به اجمال قیود ذکر شده را شرح میدهیم.

1.امر خارق العاده:

اموری که ذاتا ممکن و عادتا ممتنع هستند.به این معنا که عادتا  مثل این امر از مثل شخص مدعی ظاهر نمی شود.

2.ادعا:

منظور ادعای نبوت یا امامت وحجيت است. که با این قید ارهاص و کرامت و سحر و سایر مواردی که بدون ادعا انجام می پذیرد خارج می شود.

3.قصد تصدیق:

با قید مذکور اموری که برای غیر از تصدیق بر دست مدعی حق ظاهر میشود خارج شد.

4.مطابقت:

منظور از آن مطابقت ادعا و مأتي به می باشد پس اگر شخصی ادعایی کرد ولی ضد و یا نقیض آن را بیاورد مقبول نیست. مانند کسی که ادعا کند ادعا کند می تواند آب چاه شور را شیرین کند ولی برعکس چاه خالی از آب می شود!!

5.تایید:

آنچه که می آورد نباید مصرح به تکذیب او باشد. مانند کسی که ادعا کند می تواند سنگی را به سخن را اورد ولی هنگام سخن گفتن ، سنگ مدعی را تکذیب کند.

6.عدم المعارضه:

مراد از آن این است که شخصی غیر از حجج الهی توانایی آوردن عین آن و یا شبیه و یا چیزی نزدیک به آن را نداشته باشد. به عبارتی روشن تر همگان در مقابل این فعل عاجز و درمانده باشند.

شرايط معجزه

برای معجزه سه شرايط مختلفى ذکر شده است از جمله :

  1. معجزه حجتی قاطع باشد تا با آوردن آن عذری باقی نماند.
  2. لازم است معجزه بسیار متاخر از دعوی نباشد الا به مقتضی الحال.
  3. واجب است که عده ای آن را مشاهده کنند و آن را به گونه ای متواتر نقل کنند.
  4. معجزه همراه با تحدى وهماورد طلبى باشد.

به علت اینکه قصد نداریم که به تفصیل وارد این مبحث بشویم به همین مقدار اکتفا می شود.

 

 

احمد بصرى وادعاى معجزه داشتن

احمد اسماعیل بصری مدعی یمانی و امامت و نبوت از جمله کسانی است که خود و پیروانش سعی بر آن دارند که این علامت را طریقی برای معرفت حجج الهی ندانند.  حال اینکه اولین نفری که ادعا کرد امامتش با معجزه ثابت می شود خود احمد بصری می باشدکه مدعی آوردن معجزه شد.

احمد بصری در «بیان اول شوال» در تاریخ 1/شوال/1424هـ.ق بیانیه ای را منتشر کرد و در آن ادعا کرد که :

  وأول معجزة أظهرها للمسلمين وللناس أجمعين هو أني أعرف موضع قبر فاطمة ( ع ) بضعة محمد ( ص ), وجميع المسلمين مجمعين على أن قبر فاطمة ( ع ) مغيب لا يعلم موضعه إلا الإمام المهدي ( ع ), وهو أخبرني بموضع قبر أمي فاطمة ( ع ) وموضع قبر فاطمة ( ع ) بجانب قبر الأمام الحسن ( ع ) وملاصق له وكأن الأمام الحسن المجتبى (ع) مدفون في حضن فاطمة.

اولين معجزه ای که بر مسلمين و مردم آشکار مي کنم این است که من ميدانم مکان قبر پاره ی وجود پيغمبر « فاطمه عليها السلام کجاست.! همه مسلمين اجماع دارند که قبر فاطمه مخفي است وجز مهدی(ع) نميداند این قبر کجاست. حال وی بمن خبر داده است که قبر مادرم زهراء کجاست. قبر فاطمه در کنار قبر امام حسن(در بقیع)و چسبيده به آن است بگونه ای که !.انگار حسن مجتبي در دامان حضرت زهراء دفن گشته است .!!

هر شخصی که مقداری با کلام اسلامی مانوس باشد می داند که آنچه احمد بصری آورده است را حتی کرامت  نمى توان گفت چه برسد به معجزه!! زیرا این صرفا یک خبر محتمل صدق و کذب می باشد که هر شخص دیگری میتواند همین ادعا را بکند و قبر حضرت صدیقه طاهره«س» را در جایی دیگر بداند!!

آنچه احمد بصری آورده است کاملا مخالف تعریف و شروط معجزه است.

زیرا فعلی خارق العاده نمی باشد و معارض نیز دارد. زیرا این امر از هرکسی بر می آید همانگونه که در طول تاریخ در رابطه با محل قبر حضرت سیدة نساء العالمین در بین فریقین شیعه و سنی اختلاف نظر بوده است و هرکدام از آنها مدعی است که محل دفن جایی است که او می گوید.

واقعا نمیدانیم احمد بصری چگونه توانسته است با بی شرمی و بی حیایی تمام عیار عقول شیعه بلکه تمامی مسلمانان را به سخره بگیرید و انتظار  دارد ترهات وچرندیات او مورد پذیرش عموم گردد.

تعارض آشكار اين ادعا با روايات اهل بيت عليهم السلام

تعارض میان سخن احمد بصری و اهل بیت علیهم السلام[3] چنان عیان است که شخصی از اتباع  او در سوالی از او می پرسد که:

9- سيدي، نقل عنك أنك قلت أنّ قبر الزهراء (ع) في البقيع، ولكن روينا عن الإمام الرضا (ع) في الكافي بأنه في بيتها والمسجد النبوي ([63])، فكيف ذلك ؟

احمد در پاسخ  میگوید:

ج س 9: الحديث ومثله غيره موافق لكلام العامة وأهل الخلاف وهم قالوا هذا لكي يلغوا قضية أنّ فاطمة أرادت إخفاء موضع ضريحها للإشارة لما وقع عليها من ظلم، فكونه في دارها يعني أنها لم تطلب إخفاءه هذا ما كانوا يريدون الوصول إليه.أمّا كلام الإمام الرضا (ع) والأئمة (ع) لمن كان يسألهم من شيعتهم عن موضع قبر فاطمة (ع) ليزوره، فكانوا يرشدوه ليزور فاطمة (ع) في حجرتها ولم يصرحوا لأحد أنّه قبرها إنما توهموا من سمعوا إنّ القبر في الغرفة لما أخبرهم الأئمة زيارتها في الغرفة وبينوا لهم موضع الغرفة.[4]

احمد بصری که در دروغگویی گوی سبقت را  همه  دروغگویان عالم ربوده است می گوید امام رضا (ع) و اهل بیت(ع) در هیچ جایی تصریح نکرده اند که قبر حضرت زهرا (س) در خانه او می باشد.  و هرکسی بگوید در خانه اش است یک شخص متوهم است!

در حالی که ما وقتی به کتاب کافی شریف مراجعه می کنیم می بینيم که امام رضا(ع) به صراحت  مى فرمايند که قبر حضرت زهرا در خانه اش می باشد:

عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنْ قَبْرِ فَاطِمَةَ ع فَقَالَ دُفِنَتْ‏ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صارَتْ فِي الْمسجِدِ.[5]

 احمد بن محمد بن ابى نصر میگويد: از امام رضا(ع) راجع به قبر حضرت فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.

واقعا احمد بصری جاهل به روایات آل محمد (ع) می باشد یا ناصبی است و اهل بیت (ع) را متوهم میداند ( معاذالله) ؟!!

چگونه اتباع او که خود را شیعه میدانند میتوانند متبع شخصی باشند که اهل بیت (ع) را اشخاصی توهمی میداند(نعوذبالله)؟

آیا اتباع احمد خود راضی هستند که از این به بعد به امام خودشان بگویند امام احمد متوهم؟!!  و همانطور كه گفته شده واقعا که اَلْعَقْلُ نِعْمَةٌ...

علاوه بر ناصبی بودن احمد  و جها لت او نسبت به روایات ، دروغگویی او نیز ثابت میشود چرا که احمد گفت در روایات امام رضا (ع) سوال در رابطه با زیارت حضرت زهرا بود نه محل دفن! درحالی که در روایت مبحث محل دفن مطرح است نه زیارت و نه چیز دیگری....!

اکنون برای نمونه به چند روایت از اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» اشاره خواهیم کرد که صراحتا قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) را در جوار مضجع شریف حضرت خاتم المرسلین «صلی الله علیه و آله » و در خانه ایشان میدانند :

حدیث اول:

امام حسین (ع) در حدیثی طولانی میفرمایند:

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عليهما السلام، قَالَ: «لَمَّا قُبِضَتْ فَاطِمَةُ عليها السلام، دَفَنَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام سِرّاً، و عَفَاعَلى‏ مَوْضِعِ قَبْرِهَا، ثُمَّ قَامَ، فَحَوَّلَ و جْهَهُ إِلى‏ قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله، فَقَالَ : السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي؛ و السَّلَامُ عَلَيْكَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ زَائِرَتِكَ و الْبَائِتَةِ فِي الثَّرى‏  بِبُقْعَتِك‏....[6]

ترجمه:

امام حسين (عليه السّلام)فرمود:چون حضرت فاطمه(عليها السّلام)وفات كرد، امير المؤمنين(صلوات الله علیه)او را به صورت مخفی به خاك سپرد و جاى قبرش را ناپديد كرد و سپس ايستاد و رو به قبر رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)كرد و گفت: درود بر تو اى رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)،از طرف من و از طرف دخترت و ديدار كنت و آنكه در بقعۀ تو زير خاک خوابيد .

جناب ملا صالح مازندرانی «رضوان الله تعالی علیه» ذیل این روایت با اشاره به کلمه « بِبُقْعَتِك » می فرمایند:

(قوله: ببقعتك) دل على أنها عليها السلام دفنت فى بيتها و بيتها[7] قريب من بيته صلى اللّه عليه و آله.[8]

«کلمه ببقعتک» دلالت بر آن دارد که حضرت فاطمه زهرا«سلام الله علیها » در خانه خودش دفن شده است و خانه او در نزدیکی خانه پیامبر«ص» است.

حدیث دوم :

حدیثی مشابهه با حدیث کافی از امیرالمومنین «صلوات الله علیه»  در نهج البلاغه می باشد که پس از اتمام دفن حضرت زهرا«س» رو به قبر پیامبر(ص) فرموده اند که :

السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي‏ جِوَارِكَ‏ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ‏ عَنْهَا تَجَلُّدِي‏[9].

ترجمه:

درود بر تو اي رسول خدا، از من و از دختر تو که در جوار تو به خاک فرود آمد و براي رسيدن به تو شتابان حرکت کرد.

حدیث سوم :

حضرت امیرالمومنین«صلوات الله علیه»  در وداع با قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها» می فرمایند:

وَ السَّلَامُ‏ عَلَيْكُمَا سَلَامَ‏ مُوَدِّعٍ‏ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِم‏ ٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَاها[10].

سلام من بر شما باد، سلامى كه بمنزله وداع من باشد، نه آن سلامى كه شما را ترك نمايم، اگر باز گردم از ملالت و خستگى نيست و اگر نزد قبر تو اقامت گزينم بعلت بدگمانى نيست كه خدا به صابرين وعده ثواب داده است.

چنانچه در روایت وارد است حضرت امیرالمومنین«صلوات الله علیه» در سلام وداع به حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم ) و حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها ) در یک سلام  وداع می کنند. و این حاکی از آن است که قبر حضرت صدیقه طاهره«سلام الله علیها» باید در قرب قبر پیامبر باشد

حدیث چهارم :

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏  ... فَلَمَّا قُبِضَتْ عَلَيْهَا السَّلاَمُ دَفَنَهَا لَيْلًا فِي‏ بَيْتِهَا[11].

 

هنگامی که حضرت زهرا(س) وفات کردند امیرالمومنین (ع) ایشان را  شبانه در خانه خودشان دفن کردند.

حدیث پنجم :

امام حسن (علیه السلام) به صراحت در وصیت خودشان اشاره دارند که قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بقیع نمی باشد.

  عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ لَمَّا حَضَرَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع الْوَفَاةُ قَالَ لِلْحُسَيْنِ ع يَا أَخِي إِنِّي أُوصِيكَ بِوَصِيَّةٍ فَاحْفَظْهَا إِذَا أَنَا مِتُّ فَهَيِّئْنِي ثُمَّ وَجِّهْنِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص لِأُحْدِثَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ اصْرِفْنِي إِلَى أُمِّي ع ثُمَّ رُدَّنِي فَادْفِنِّي‏ بِالْبَقِيعِ‏[12].

محمد بن مسلم گويد: شنيدم امام باقر عليه السلام مى‏فرمود: چون وفات حسن بن على عليهما السلام نزديك‏ شد، بحسين عليه السلام فرمود: برادرم! بتو وصيتى مى‏كنم، آن را حفظ كن، چون من مردم، جنازه‏ام را (با غسل و كفن و حنوط) آماده دفن كن، سپس مرا بر سر قبر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ببر تا با او تجديد عهد كنم، آنگاه مرا بطرف قبر مادرم عليها السلام برگردان، سپس مرا در بقيع دفن كن‏

از کلام امام حسن(ع) روشن است که قبر حضرت زهرا (س) در بقیع نیست .

و اتفاقا اهل بیت علیهم السلام به صراحت دفن در بقیع را نفی کرده اند و سیلی محکمی به احمد بصری و دیگر مدعیان دروغین زده اند.

حدیث ششم:

أَبُو الْحَسَنِ إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمَذَانِيُّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَيْهِ إِنْ رَأَيْتَ أَنْ تُخْبِرَنِي عَنْ بَيْتِ أُمِّكَ فَاطِمَةَ ع أَ هِيَ فِي طَيْبَةَ أَوْ كَمَا يَقُولُ النَّاسُ فِي الْبَقِيعِ : فَكَتَبَ هِيَ‏ مَعَ‏ جَدِّي‏ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِه .[13]

حسن بن ابراهیم بن محمد همداني مي‌گويد: به حضرت امام هادی ع نوشتم: اگر صلاح مي‌دانيد مرا از محل دفن مادرتان فاطمه زهرا (س) آگاه سازيد كه آيا در مدينه است يا همانگونه كه مردم (عامه . سنی ها ) مي‌گويند در بقيع قرار دارد؟ آن حضرت در جواب نوشت: «هي مع جدي صلوات الله عليه» يعني حضرت زهرا (س) در جوار جدم رسول الله (ص) دفن شده است.

و روايات بسيار دیگر...

اقوال بزرگان شیعه به تبع اهل بیت علیهم السلام در محل دفن حضرت علیها السلام

اینها همه تصریحات اهل بیت علیهم السلام بر محل دفن حضرت زهرا(س) در خانه خودشان است و حتی اعظام علما و محدیث و فقهاء شیعه این نظریه را تایید کرده اند :

شیخ صدوق«ره»: :

وَ مِنْهُمْ مَنْ رَوَى أَنَّهَا دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ «3» وَ هَذَا هُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي [14]

عدهای از محدثین روایاتی را نقل و مضمون آنان را پذیرفتهاند که دلالت دارد بر اینکه آن حضرت در داخل خانهاش که در اثر توسعه بنیامیه به مسجد ضمیمه گردیده، به خاک سپرده شده است. و نزد من همین نظر صحیح می باشد.

قَالَ مُصَنِّفُ هَذَا اَلْكِتَابِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْه رُوِيَ هَذَا اَلْحَدِيثُ هَكَذَا وَ أَوْرَدْتُهُ لِمَا فِيهِ مِنْ ذِكْرِ اَلْمَعْنَى وَ اَلصَّحِيحُ عِنْدِي فِي مَوْضِعِ قَبْرِ فَاطِمَةَ ع.

مَا حَدَّثَنَا بِهِ أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنِي سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الْأَدَمِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع عَنْ قَبْرِ فَاطِمَةَ ص فَقَالَ دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ.[15]

قول صحیح از نظر من در مورد قبر فاطمه ـ سلاماللّه علیها ـ مضمون همان روایت است که پدرم از طریق محمد بن عطار از حضرت رضا ـ علیهالسلام ـ نقل نموده است که فاطمه زهرا در داخل خانهاش دفن شد و این خانه به هنگام توسعه مسجد، به وسیله بنیامید به مسجد منضم گردید .

شیخ مفید«ره»:

  ثمّ قف بالروضة و زر فاطمة ـ علیهاالسلام ـ فانّها هناک مقبورة [16]

 پس از زیارت رسول خدا ـ ص ـ در کنار روضه بایست و فاطمه را زیارت کن; زیرا او در این جایگاه به خاک سپرده شده است.

شیخ طوسی:

قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الطُّوسِيُ‏ : الْأَصْوَبُ أَنَّهَا مَدْفُونَةٌ فِي‏ دَارِهَا أَوْ فِي الرَّوْضَة .[17]

شیخ طوسی فرمودند: نظر درست تر آن است که ایشان در خانه خود و یا در روضه شریفه دفن شده اند.

شیخ طبرسی «ره»:

والقول الأول بعید و القولان الآخران اشبه :[18]

اما قوم اوّل (دفن در بقیع)، بعید است و دو قول دیگر ( دفن در خانه یا روضه مبارکه) اصح می باشند.

 

سید بن طاوس :

سید بن طاووس ره در ذیل روایتی که در شماره 6 ذکر کردیم می فرمایند:

 

والظّاهر انّ ضریحها المقدس فی بیتها المکلّل بالآیات و المعجزات  [19]

ظاهر آن است که  محل دفن مقدس ایشان در خانه خودشان است که پوشیده شده است از نشانه های الهی و معجزات.

و در جایی دیگر میفرمایند :

این گفتار صریح و نص واضح از امام هادی «ع» ، به تنهایی کفایت میکند در اینکه: فاطمه زهرا ـ سلاماللّه علیها ـ در کنار مدفن رسول خدا ـ ص ـ به خاک سپرده شده است و نه در جای دیگر.  [20]

علامه مجلسی:

ایشان در چند جا به این مطلب تصریح کرده اند :

الف ) و يدل على أنها عليها السلام دفنت في بيتها، و هذا أصح الأقوال في موضع قبرها صلوات الله عليها[21]

این روایت دلالت میکند که ایشان در خانه خود دفن شده اند و این صحیح ترین نظر ها در رابطه با قبر ایشان است.

ب) و أقول: الأظهر أنها صلوات الله عليها مدفونة في بيتها، و الأخبار فيه كثيرة أوردتها في البحار[22].

میگویم : درست تر آن است که ایشان در خانه خود دفن شده اند و روایات در این باره بسیار زیاد است که من در کتاب بحارالانوار نقل کرده ام.

تا اینجا ناصبی بودن احمد و جهالت و حماقت و سفاهت این ملعون دجال طبق روایات اهل بیت ظاهر گشت  و روشن شد که احمد بصری نه تنها معجزه ای نیاورده است بلکه جهل خود را به نمایش عموم قرار داده است.

 

 

 

[1] علل الشرائع - الشيخ الصدوق - ج 1 - ص 122

[2]  الباب الحادي عشر مع شرحيه النافع يوم الحشر و مفتاح الباب، النص، ص: 171

[3]. با عرض پوزش از ساحت نورانی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از مقایسه کردن بین  سخنان گهربار آنها و اباطیل احمد ناصبی.

 

[4] الجواب المنیر ج 3 ص 41 و44 / س 236

[5] الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 461

[6]. الکافي  ,  جلد۱  ,  صفحه۴۵۸

 

[8] شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏7 ؛ ص208

 

[9] نهج البلاغه خطبه 202

[10] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏43، ص: 194 

 

[11] الإختصاص، النص، ص: 185

[12] الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 300

 

[13] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏97، ص: 198

[14] من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 572

 

[15]  معاني الأخبار، النص، ص: 268

[16] مقنعه، طبع دبیرخانه کنگره شیخ مفید، ص 459

 

[17] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏43، ص: 185

[18] اعلام الوری، ص 159

[19] إقبال الأعمال ج‏2 ؛ ص623

[20] اقبال، ص 224

[21] مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 348

[22] مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 349

 

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


آخرین مطالب سایت


علم غيب اولياى الهى در قرآن مجيد
علم غيب اولياى الهى در قرآن مجيد

مساله علم غیب از مسال چالش برانگیز میان شیعیان و وهابیت می باشد که در این مقاله با نگاه قرآنی به این مساله پرداخته شده است.

مقدمه اى در علوم غيبى ائمه واولياى الهى«ع»
مقدمه اى در علوم غيبى ائمه واولياى الهى«ع»

از ديدگاه شيعه، يكي از صفات و ويژگيهای امامان معصوم عليهم السلام،‌ غيب دانستن آنان است كه يك مسأله اعطايی از جانب خداوند به آنان می باشد؛ همانگونه كه خداوند برای پیامبران عليهم السلام اين علم را تعليم داده‌است.بنابراین علوم غيبى پيامبران و ائمه عليهم السلام استقلالى نيست، بلكه به تعليم الهى است.

نمرات نهایی آزمون نقد وهابیت
نمرات نهایی آزمون نقد وهابیت

نمرات نهایی آزمون وهابیت



v>